LR Prezidentūrai
LR Seimo švietimo ir mokslo komitetui
LR Seimo nariams
LR Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai
2024-09-10
Lietuvos Respublikos Seimo narių grupės iniciatyva svarstymams buvo pateikta LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO ĮSTATYMO NR. I-1489 38 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMAS. Pakeitimo esmę sudaro tai, kad Nacionalinių mokinių pasiekimų patikrinimų, kurie organizuojami švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka, rezultatai būtų naudojami švietimo stebėsenai, mokyklų veiklos tobulinimui arba moksliniais tikslais ir negali būti naudojami bendrojo ugdymo mokyklų lyginimui ir mokyklų reitingų sudarymui.
Mokyklų vertinimas ir lyginimas tik pagal nacionalinių patikrinimų rezultatus ignoruoja kontekstinius ir socialinius skirtumus tarp mokinių ir mokyklų. Reitingavimas kelia įtampas tarp mokyklų ir verčia jas imtis papildomų strategijų, siekiant kurti geresnį įvaizdį (mokinių ruošimas egzaminams išstumia nuoseklų bendrųjų ir dalykinių kompetencijų ugdymą, prasčiau besimokantys mokiniai atkalbinėjami laikyti egzaminus ir pan.) ir skatina de facto vykdyti mokinių atranką. Tai neigiamai veikia švietimo prieinamumą, įtraukiojo ugdymo įgyvendinimą, kuria prielaidas atotrūkių tarp mokyklų didinimui.
Svarbu akcentuoti, kad daugiau kaip dešimtmetį, mokyklų duomenys reitingavimui naudojami neturint jokių metodologiškai pagrįstų kriterijų. Juose pastebima klaidų ir neatitikimų realiems mokyklų duomenims. Mokyklų reitingavimo žalą pastebi ir akademinė edukologų bendruomenė, kuri tyrimais pagrindžia, kad Lietuvoje išplitęs mokyklų reitingavimas yra neobjektyvus, iškraipo ugdymo realybę. Tokioje situacijoje kyla pagrįstų etinių klausimų mokyklų bendruomenėms, kurios kasdien klasėse sprendžia ugdymo sąlygų pritaikymo vaikams su negalia ar mažesnes socialines, ekonomines ir kultūrines galimybes turintiems mokiniams klausimus.
Mokyklų reitingavimas kai kuriais aspektais prieštarauja tarptautiniams ir nacionaliniams švietimo tikslams. Konkrečiai, prieštarauja Jungtinių Tautų Darnaus Vystymosi Darbotvarkės 4-ąjam ir UNESCO Švietimas 2030 tikslui “Užtikrinti įtraukų ir lygiateisį kokybišką ir kokybišką visų vaikų ugdymą”. Mokyklų reitingavimas taip pat neatitinka Europos Tarybos Švietimo strategijos 2024-2030, pabrėžiančios socialinę švietimo atsakomybę, įtrauktį, nediskriminavimą, prieinamumą, lygias galimybes visiems. Taip pat užkerta kelią neseniai pradėtai mokyklose diegti
kitokiai ugdymo paradigmai – personalizuotam mokymui(si), individualiai mokinių pažangai, ugdymo strategijų pritaikymui pagal mokinio galias, formuojamajam vertinimui. Todėl turi būti patvirtinti ir naudojami kokybės kriterijai, apimantys ne tik akademinius pasiekimus, bet visapusišką asmenybės ugdymą, grindžiamą Geros mokyklos koncepcija.
Mokyklų reitingavimas prieštarauja ir LR Švietimo ir mokslo įstatymo 2020 m. pakeitimams dėl įtraukiojo ugdymo įgyvendinimo 2024 metais, kurie skirti skatinti švietimo prieinamumą, švietimo pagalbą, ugdymosi sąlygų pritaikymą, mokymosi galimybes visiems vaikams be diskriminacijos. Elitizmą, socialinę bei švietimo nelygybę skatinantis mokyklų lyginimas disonuoja su nacionaliniu socialinės dimensijos prioritetu, Geros mokyklos koncepcijos nuostatomis ir stipriai demotyvuoja mokyklų bendruomenes skatinti kiekvieno mokinio asmeninę pažangą. Svarbu ieškoti būdų geriau suderinti šiuos prioritetus su mokyklų veiklos kokybės stebėsenos įgyvendinimu.
Palaikome LR Seimo narių grupės iniciatyvą dėl Švietimo įstatymo 38 str. pakeitimo ir kviečiame visus LR Seimo narius pritarti šiai įstatymo pataisai.
Lietuvos gimnazijų asociacijos prezidentas Darius Mockus
Lietuvos mokyklų vadovų asociacijos prezidentas Dainius Žvirdauskas
Lietuvos švietimo įstaigų vadovų profesinės sąjungos pirmininkė Jolita Andrijauskienė
Lietuvos progimnazijų asociacijos tarybos pirmininkė Jūratė Lazdauskienė
Lietuvos pagrindinių mokyklų asociacijos prezidentė Asta Zavadskienė
Lietuvos švietimo pagalbos asociacijos direktorė Saulė Šerėnienė
Lietuvos negalios organizacijų forumo prezidentė Indrė Širvinskaitė
Nacionalinio švietimo NVO tinklo direktorė Judita Akromienė