LR Prezidentūrai 

LR Seimo švietimo ir mokslo komitetui 

LR Seimo nariams 

LR Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai

2024-09-10 

Lietuvos Respublikos Seimo narių grupės iniciatyva svarstymams buvo pateikta  LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO ĮSTATYMO NR. I-1489 38 STRAIPSNIO PAKEITIMO  ĮSTATYMAS. Pakeitimo esmę sudaro tai, kad Nacionalinių mokinių pasiekimų patikrinimų, kurie  organizuojami švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka, rezultatai būtų naudojami  švietimo stebėsenai, mokyklų veiklos tobulinimui arba moksliniais tikslais ir negali būti naudojami  bendrojo ugdymo mokyklų lyginimui ir mokyklų reitingų sudarymui

Mokyklų vertinimas ir lyginimas tik pagal nacionalinių patikrinimų rezultatus ignoruoja  kontekstinius ir socialinius skirtumus tarp mokinių ir mokyklų. Reitingavimas kelia įtampas tarp  mokyklų ir verčia jas imtis papildomų strategijų, siekiant kurti geresnį įvaizdį (mokinių ruošimas  egzaminams išstumia nuoseklų bendrųjų ir dalykinių kompetencijų ugdymą, prasčiau besimokantys  mokiniai atkalbinėjami laikyti egzaminus ir pan.) ir skatina de facto vykdyti mokinių atranką. Tai  neigiamai veikia švietimo prieinamumą, įtraukiojo ugdymo įgyvendinimą, kuria prielaidas atotrūkių  tarp mokyklų didinimui. 

Svarbu akcentuoti, kad daugiau kaip dešimtmetį, mokyklų duomenys reitingavimui  naudojami neturint jokių metodologiškai pagrįstų kriterijų. Juose pastebima klaidų ir neatitikimų  realiems mokyklų duomenims. Mokyklų reitingavimo žalą pastebi ir akademinė edukologų  bendruomenė, kuri tyrimais pagrindžia, kad Lietuvoje išplitęs mokyklų reitingavimas yra  neobjektyvus, iškraipo ugdymo realybę. Tokioje situacijoje kyla pagrįstų etinių klausimų mokyklų  bendruomenėms, kurios kasdien klasėse sprendžia ugdymo sąlygų pritaikymo vaikams su negalia ar  mažesnes socialines, ekonomines ir kultūrines galimybes turintiems mokiniams klausimus. 

Mokyklų reitingavimas kai kuriais aspektais prieštarauja tarptautiniams ir  nacionaliniams švietimo tikslams. Konkrečiai, prieštarauja Jungtinių Tautų Darnaus Vystymosi  Darbotvarkės 4-ąjam ir UNESCO Švietimas 2030 tikslui “Užtikrinti įtraukų ir lygiateisį kokybišką ir  kokybišką visų vaikų ugdymą”. Mokyklų reitingavimas taip pat neatitinka Europos Tarybos Švietimo  strategijos 2024-2030, pabrėžiančios socialinę švietimo atsakomybę, įtrauktį, nediskriminavimą,  prieinamumą, lygias galimybes visiems. Taip pat užkerta kelią neseniai pradėtai mokyklose diegti 

kitokiai ugdymo paradigmai – personalizuotam mokymui(si), individualiai mokinių pažangai,  ugdymo strategijų pritaikymui pagal mokinio galias, formuojamajam vertinimui. Todėl turi būti  patvirtinti ir naudojami kokybės kriterijai, apimantys ne tik akademinius pasiekimus, bet visapusišką  asmenybės ugdymą, grindžiamą Geros mokyklos koncepcija. 

Mokyklų reitingavimas prieštarauja ir LR Švietimo ir mokslo įstatymo 2020 m.  pakeitimams dėl įtraukiojo ugdymo įgyvendinimo 2024 metais, kurie skirti skatinti švietimo  prieinamumą, švietimo pagalbą, ugdymosi sąlygų pritaikymą, mokymosi galimybes visiems vaikams  be diskriminacijos. Elitizmą, socialinę bei švietimo nelygybę skatinantis mokyklų lyginimas  disonuoja su nacionaliniu socialinės dimensijos prioritetu, Geros mokyklos koncepcijos nuostatomis  ir stipriai demotyvuoja mokyklų bendruomenes skatinti kiekvieno mokinio asmeninę pažangą.  Svarbu ieškoti būdų geriau suderinti šiuos prioritetus su mokyklų veiklos kokybės stebėsenos  įgyvendinimu. 

Palaikome LR Seimo narių grupės iniciatyvą dėl Švietimo įstatymo 38 str. pakeitimo ir  kviečiame visus LR Seimo narius pritarti šiai įstatymo pataisai. 

Lietuvos gimnazijų asociacijos prezidentas Darius Mockus

Lietuvos mokyklų vadovų asociacijos prezidentas Dainius Žvirdauskas 

Lietuvos švietimo įstaigų vadovų profesinės sąjungos pirmininkė Jolita Andrijauskienė

Lietuvos progimnazijų asociacijos tarybos pirmininkė Jūratė Lazdauskienė

Lietuvos pagrindinių mokyklų asociacijos prezidentė Asta Zavadskienė

Lietuvos švietimo pagalbos asociacijos direktorė Saulė Šerėnienė

Lietuvos negalios organizacijų forumo prezidentė Indrė Širvinskaitė

Nacionalinio švietimo NVO tinklo direktorė Judita Akromienė